Inzoomen op fietsfragmenten (FDC 810)

Profielfoto’s van fietsonderdelen in postzegelframe

Nederland heeft meer fietsen dan auto’s. Met 19 miljoen (bruikbare) fietsen tegenover 8,5 miljoen auto’s is Nederland wereldwijd fietskoploper. Zo’n 3.8 miljoen ongebruikte fietsen staan in de schuur als ‘reservefiets’ of voor fietsonderdelen. PostNL brengt op 17 augustus zes postzegels uit met profielfoto’s van fietsonderdelen. De zes onderdelen zijn een reflector, een fietsframe, een handvat, een fietsbel, een binnen- en een buitenband. De Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren (NVPH) ontwierp speciaal voor deze zes fietspostzegels met een eerstedagenvelop met een pedaal erop. De postzegels en de eerstedagenvelop zijn vanaf 17 augustus te verkrijgen.

Loopfiets als vertrekpunt

Een vulkaanuitbarsting in 1816 veroorzaakte ‘het jaar zonder zomer’. Wereldwijd mislukte oogsten en er ontstonden transportproblemen omdat last- en trekdieren geen voedsel hadden. Uitvinder Karl Drais bedacht een dieronafhankelijk vervoermiddel: de draisine, ofwel loopfiets. Het duurde nog vijftig jaar voordat de draisine tot fiets evolueerde. Met behulp van een Franse mecanicien werd de voorloper draisine tot fiets getransformeerd. Van de fiets zijn andere vervoermiddelen afgeleid, zoals de riksja en enkele gemotoriseerde varianten zoals de bromfiets, snorfiets, scooter en motorfiets.

Jong geleerd

Vandaag de dag wordt de loopfiets geadviseerd aan kinderen (vanaf 2 jaar) om de beginselen van het fietsen onder de knie te krijgen; acht op de negen kinderen heeft een fiets. Met een loopfiets leert het kind balanceren; cruciaal voor elke fietser. 84% van de Nederlandse bevolking heeft één of meer fietsen in de schuur staan en een derde van alle huishoudens heeft een ongebruikte fiets in de schuur staan. Gemiddeld rijdt de Nederlander 2½ kilometer per dag op de fiets, dat is zo’n 900 kilometer per jaar. In totaal gaan er jaarlijks circa 15 miljard kilometers onder de wielen van deze tweewielers door.

Over de eerstedagenvelop

In de postzegelhandel waren vroeger de enveloppen zonder zegels los te koop. Verzamelaars frankeerden ze en stuurden ze (in een omslag) naar de PTT, om ze daar op de dag van uitgifte af te laten stempelen. Na 1960 gingen steeds meer verzamelaars de enveloppen ‘blanco’ (zonder adres) verzamelen. Oudere eerstedagenveloppen zonder adres zijn schaars en een interessante investering. Sinds 1950 ontwerpt de NVPH jaarlijks zo’n twintig eerstedagenveloppen passend bij de postzegelserie. Ze zijn een geliefd verzamelobject voor themaverzamelaars en verzamelaars van specifieke postzegelontwerpers en zijn ook los verkrijgbaar.

Over NVPH

De NVPH is de vakorganisatie voor de beroepspostzegelhandel in Nederland. De Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren is in 1928 opgericht. Jaarlijks geeft de NVPH de postzegelcatalogus uit en ontwerpt ze, in samenwerking met PostNL, zo’n twintig verschillende eerstedagenveloppen. De NVPH heeft 117 leden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *